Важна ли е стойката ни по време на шофиране? /1 част/
Оказва се, че това е един от важните фактори за нашата и тази на останалите участници в пътното движение безопасност и личния ни комфорт. Извинението за неправилна стойка обикновено е „На мен така ми е по-удобно”, но неправилната стойка, на първо място е предпоставка за недостатъчно бърза и правилна реакция в екстремна ситуация, а това застрашава безопасността на всички участници в движението. Освен това в аварийна ситуация водача действа инстинктивно, точно преди удара неволно се опира с ръцете на волана, а с краката в пода и педалите, опитвайки се да смекчи последствията от сблъсъка. Ако коленните и лакътните стави са напълно изпънати, то водача може да получи травма и при лек удар. Леко сгънатите крайници много по-добре поемат сблъсък. От тук е и първото правило, от което да се водите, когато си намествате седалката – ръцете и краката не трябва да са напълно изпънати.
Второто правило е: органите за управление не трябва да ви служат за опорни точки, тяхната функция е да управлявате чрез тях, а не да се държите за тях. Най-простият начин да проверите правилно ли сте си настроили седалката е като просто се пуснете от волана и си вдигнете крака от пода. Ако тяло ви не се измести напред или назад значи стойката ви е правилна.
В съвременните автомобили, има много възможности за настройка на седалката, облегалката, подглавника и т.н., но е много важно да се знае какво и как точно да се настрои според тялото ви за да управлявате удобно и да пътувате комфортно.
Настройката на седалката по-напред или по-назад е една от най-важните. Ако се загледате в околните автомобили нерядко ще видите водачи, които като че ли са се впили във волана. Това е прекалено близко, неудобно както за управление, така и умарящо на по-дълъг път. Също така прекалено отдалечената седалка е неудобна за шофиране и управление. При правилно настроената седалка при натиснат докрай педал на съединителя (или спирачката за коли с автоматични скоростни кутии) трябва да се образува лека чупка в областта на коляното. Това ви гарантира удобно управление и комфротно пътуване.
Настройка на височината на седалката
Тук има два признака за настройка. В класическите автомобилни каросерии главата Ви не трябва да е по-близо от един юмрук разстояние от тавана на колата, логично е при мини ванове и джипове това правило да не важи защото при тях конструктивно тавана е по-висок и няма как да измерите. При тях може да спазите другото правило, краката Ви да са на не по-малко от един юмрук разстояние под волана, при условие че волана Ви е настроен правилно и имате идеална видимост към таблото и пред колата.
Настройка на облегалката
Основното правило тук е: опирате краката в пода или педалите и се опитвате да ги изпънете силно, ако тялото Ви започне да приплъзва нагоре или поне се стреми в тази посока значи облегалката Ви не е достатъчно вертикална. След като я коригирате може да използвате и следния трик: облегнете се напълно на облегалката, изпънете ръцете напред и ако върха на волана се опира в китките Ви значи всичко е наред. Това ви гарантира удобно управление и възможно най-комфортното положение на гръбначния стълб по време на дълъг път. В началото може й да Ви се струва неудобно или прекалено изправена, но като свикнете ще оцените промяната. Когато облегалката е спусната много назад, нещо от типа „лежерна” стойка, врата постоянно е в напрежение и особено на дълъг път човек се уморява много по-бързо. А освен това и вестибуларния апарат на човека е устроен така, че да работи оптимално в изправено положение, а така Вие по-добре чувствате измененията в положението на колата.
Настройка на подглавника
Неговата функция основно е защитна, при управление на автомобила шофьора не използва подглавника активно за упора или нещо подобно. Той предпазва водача при удар отзад (камшичен), но за да е ефективен трябва да се настрои. Правилно е настроен подглавника, когато средата му е на нивото на очите и ушите на водача.
По време на дълъг път е добре на всеки два часа да почивате за по 10 – 15 мин. Спрете, излезте, разтъпчете се и освен ободряването ще се раздвижат гръбначният стълб и ставите Ви, което ще помогне много за приятното шофиране през останала част от пътя.